-->

Wednesday, September 12, 2012

dalam kelam jiwa seorang pendosa


Pendosa.
Menyebut perkataan ini di dalam hati membuatkan jiwa jadi sebak. Mata jadi berair. Dan perlahan-lahan saya menyebutnya beserta suara dan gerakan bibir,
“Pendosa. Itu aku, itu semua manusia. Pendosa..”
Memang benar. Berdosa itu lumrah dalam kehidupan manusia. Dalam sehari yang dilalui, ada sahaja keburukan yang ditambahkan ke dalam akaun dosa. Kalau bukan dengan mulut, dengan mata. Kalau bukan dengan telinga, dengan hati. And vice versa.
Tapi, wallahi, berbangga dengan dosa itu adalah suatu penyakit yang parah.
Bagaimana seorang yang mempunyai penyakit (baca: pendosa) boleh berbangga dengan penyakit parah yang dia ada? Bukankah sepatutnya dia bersedih dan berusaha untuk menyembuhkan penyakit itu agar dirinya boleh pulih.
Dan, bagaimanakah dengan diri kita sendiri?
Kadang-kadang, manusia itu tidak pasti kenapa dia sedih. Dia sendiri tidak pasti kenapa dia merasa kekosongan meskipun dia tidaklah berseorangan sangat. Ada je kawan-kawan yang baik di sisi. Ada je sahabat yang mengambil berat dan setia di sana walau sudah pelbagai dugaan melanda ukhuwah itu.
But, there’s still something wrong. Something missing, perhaps?
Percaya atau tidak, sila tanya diri sendiri. Ada waktu, kamu tahu apa yang kamu buat itu salah. Kamu tahu setiap yang kamu lakukan itu tidak terhijab dari pandangan ALLAh Ta’ala. Kamu tahu segala tulisan mahupun perkataan yang kamu lafazkan itu didengari oleh Tuan Punya Dunia. Tapi, masih juga kamu terus buat meskipun dalam kegelisahan.
Dan hanya selepas itu timbul sedikit sesal di benak seorang kamu, pendosa.
Lalu, kamu melepas istighfar. Memohon ampun kepada ALLAh Ta’ala dalam bisikan sayup-sayup kedengaran dek telinga kamu sendiri. Kamu memejam mata dalam sesal, “Astaghfirullah, ya Allah. Aku buat ni? Ya Allah..”
Ketahuilah, bukan saat itu sahaja ALLAh Ta’ala itu Maha Pengampun.
Sejauh mana
Langkah ku di sana
Aku melupakan Mu

Seluas mana
Kau beri padaku
Masih ku angkuh pada-Mu

Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah
Apa yang bisa
Ku tebus kepada-Mu
Atas dosaku

Ya Allah
Ku hina terasa
Biar ku bersujud
Untuk ke syurga-Mu

lagu aku yang berdosa ini banyak memberi peringatan dan pengajaran yang menjadikan kita lebih taat




No comments:

Post a Comment